Rīgas mākslas telpa

Grafikas festivāla “Printmaking IN” centrālā izstāde “Atpakaļ haosā”

22.06.-21.08.2016.

Viena no pasaules izcelsmes teorijām piedāvā skaidrojumu, ka pasaule ir radusies no haosa. Tas paģēr turpmāku attīstību uz aizvien lielāku kārtību. Mēs dzīvojam laikā, kad pasaules ekoloģiskā un politiskā situācija nerada drošības sajūtu un jautājums, vai mēs virzāmies kārtības vai haosa virzienā, ir atklāts. Dzīves ritmu nosaka nepārtraukta kārtības un haosa mija – tie ir viens no otra atkarīgi pretmeti, kuri nepārtraukti viens ar otru konkurē. Līdzīgi arī radošais process, kura rezultātā top māksla, izaug no nezināmām dzīlēm un ir jaunas kārtības radīšana haosa vidū.

"Atpakaļ haosā” ir starptautiskā grafikas festivāla “Printmaking IN” centrālā izstāde. Festivāla saknes sniedzas Pērnavā, Igaunijā,1998. gadā. Rīgā, Latvijā, tas notiek pirmo reizi. Festivālu raksturo demokrātiska attieksme, nepiespiesta atmosfēra, labprātīga iesaistīšana procesā un kopīga mākslas baudīšana. Festivāls ietver ne tikai izstādes, bet arī performances, kopīgu drukāšanu darbnīcās, drukas akcijas ielās, ar sietspiedes sietiem vai linoleja klišejām apdrukājot garāmgājēju T-kreklus vai piedāvājot iespēju pašam izmēģināt grafikas drukāšanas procesu.

Amerikāņu mākslinieki, kas piedalās šajā izstādē, pārstāv plašu spektru – no smalkas detalizācijas uz visplānākā papīra līdz milzu kokgriezumiem, drastiskas estētikas un brīvas tehniku miksēšanas. Viņi strādā gan individuāli, gan apvienojušies darbnīcās un mēdz parakstīt darbus ar vienotu nosaukumu. Perfekcionisms un ambīcijas, ar kādām ir izpildīti darbi, pauž pārliecību par savu darbu ideju. Par satura pavedienu var kalpot gan skarbs uzsaukums, gan ikdienas dzīve vai aktuālu problēmu kritika. Forma, kas labprāt izaicina skatītāju, bet, galvenokārt, aicina domāt līdzi.

Vai ir iespējama kārtība bez haosa? Varbūt haoss ir jebkuras kārtības vienīgais un svarīgākais priekšnoteikums? Laipni lūgti atpakaļ haosā!

Ieva Nagliņa, izstādes kuratore

 

Mēs dzīvojam laikmetā, kad Amerika ir izstumta no Eiropas kulturālajām un neo-kreisajām pieejām, un viss ļaunais un pretīgais tiek saistīts ar ASV.  Eirāzieši nereti piemirst, ka pasaules alternatīvās kultūras labākā daļa ir ar pirmatnīgām saknēm tieši Amerikas Savienotajās Valstīs. Nekas kopš tā laika nav mainījies. Alternatīva domāšana un pilsoniskā iniciatīva rietumu puslodes bezgalīgajā amplitūdā veido dažādas un iepriekš nekad neredzētas kopienas, par kurām mūsu standartizēti eiropeiskā rietumu domāšana nav pat sapņojusi.

“Atpakaļ Haosā” uz Rīgu atvedusi ambiciozu un darbīgu mākslinieku grupu pārstāvjus no Amerikas, tostarp no vietām, kuras eiropiešiem vairāk asociējas ar naftas ieguvi, karu pret indiāņiem un realitātes šoviem. Apbrīnojamie brāļi Hankoki  un Moriss Abelmans  no Teksasas, "Ļaunās gravīras" no Misūri. Šons Stārvārs no Misisipi, "Cannonball izdevēji" un Deniss Maknets no Ņujorkas, Tailers Krasovskis un Karloss Barberena no Čikāgas, "Noziedznieku gravīras" no vidējiem rietumiem un "Degošie kauli" no Hjūstonas. Lūk, ar šādiem fenomeniem sveiksim festivālu “Printmaking IN” Rīgā. 

PRINTS GONE WILD* - tā kliedza freskas Viljamsburgā Ņujorkā pērn novembrī.  CANNONBALL PRESS PROUDLY PRESENTS - THE NATIONS´ MOST EXOTIC MANAGERIE ** - lozungi, kas ir zelta vērti jebkāda veida grafikas mākslai. Lai lietotu šādus lozungus, ir jātur roka uz dzīves pulsa, jāsaprot lielās dzīves likumsakarības, jāseko aktuālajiem procesiem sabiedrībā un jāuzticas savam darbam. To veiksmīgi dara Mārtins Mazorra un Maiks Hjūstons – Ņujorkas (“Lielā Ābola”) grafikas karaļi.

Realitātes grozīšana ir slepenais ierocis, ko lieto šerifa dēls Raians OMalijs. Viņš ir grafiskās mākslas guru no Korpuskristijas, pilsētas, kas nosaukta Jēzus Kristus mirstīgo atlieku vārdā.  Kērtiss Džonss ir no Oklahomas, viņa roka ir trāpīga kā lāzers, vizuālā valoda - jūtīga kā klitors, nekad nezaudējot kaut kripatiņu no sociālā asuma. Vēl varam iepazīt Tomu Huku ar "Ļaunajām gravīrām" no Sanktluisas, kura izcilie koka gravējumi masās radījuši sliktu dūšu jau kopš 1995. gada. Viņa darbu vēriens, izpildījuma virtuozitāte un detalizācijas līmenis ir prātam neaptverami. Šī Misūri dzīvojošā grafiķa personība un viscaur tetovētais ķermenis ir tikpat saistoši, kā viņa fantāziju pasaule. Kampaņas pilnas ar seksismu, grafisks dizains uz bikini, ekstravagantas balles un nekaunīga pašreklāma - viņā nudien iemiesota neatkarība, viņš ne no kā nevairās. Pie velna autoritātes! Šons Stārvārs dzīvo netālu no Ņūorleānas, viņa darbus mēra tonnās, viņš atklāti interpretē ģimenes foto albumus, kas ir neizsmeļams iedvesmas avots un materiāls darbam. Prizma, caur kuru mākslinieks tos aplūko, liek mazliet ķiķināt, tomēr zem paviršās formas, jaušama nežēlība, iedziļinoties atainotajā ikdienas realitātē. 

Šie grafiskās mākslas meistari no viņpus okeāna nav tās trauslās radošās personības, kādas esat raduši redzēt mūsu platuma grādos. Šie lielie un stiprie vīri, kuri no galvas līdz kājām klāti tetovējumiem, drīzāk atgādina Elles eņģeļu motociklistus. Brāļi Hankoki, pa pusei japāņi, savu izstāžu atklāšanās kā īsteni kovboji šauj no bisēm un pilnā balsī rēc dzeju. Šie veči strādā 24 stundas diennaktī, septiņas dienas nedēļā, bet jūs nekad nejutīsiet viņu sviedru smārdu. 

Nu, viss šis lieliskais bars ir pirmoreiz Rīgā, Latvijā - “Printmaking IN” festivālā. TRAKOSIM!

Anonīmais Bohs, izstādes kurators

 

Festivāls "Printmaking IN" ir ikgadējs starptautisks festivāls, kas radies Igaunijā, Pērnavā, 1998. gadā. Festivāls rada vienojošu platformu māksliniekiem no dažādām pasaules valstīm Eiropā, Skandināvijā un Amerikā. Pirmo reizi tas norisināsies arī Rīgā. Festivāla notikumi piedāvā iepazīt grafikas dažādās tehnikas visā to plašumā. Tas prezentē un kopj tradicionālās grafikas tehnikas (kā linogriezums, kokgriezums, sietspiede u.c.), bet parāda arī grafikas starpdisciplināro raksturu.

Centrālais festivāla pasākums būs atklāšanu rallijs 29. jūlijā, kad izstādei "Atpakaļ haosā" ar māksliniekiem no ASV, pievienosies pārējās izstāžu vietas: Rīgas mākslas telpas intro zāle (Anonymous Boh (Al Paldrok), Estonia, personālizstāde "Zvaigžņu putekļi"), galerija "427" (Ingas Ģibietes personālizstāde, Latvija), Kaņepes kultūras centrs (Toomas Kuusing personālizstāde) un peldošais mākslas centrs"Noass" (Latvijas, Igaunijas, Somijas un Dānijas valstu mākslinieku izstāde un performances).

Kuratori: Ieva Nagliņa, Anonymous Boh (Al Paldrok)

Līdzkuratore: Liena Bondare

Līdzkurators, grafiskā dizaina autors: Paulis Liepa

Iekārtojums: Vilnis Putrāms

Organizē: biedrība “Grafikas kamera”, “Non grata”, Rīgas pašvaldības kultūras iestāžu apvienības izstāžu zāle “Rīgas mākslas telpa”

Atbalsta: Rīgas dome, Rīgas domes Izglītības, kultūras un sporta departaments, Valsts kultūrkapitāla fonds, Amerikas Savienoto Valstu vēstniecība, drukas darbnīca “Tava siena”, SIA “Valmiermuižas alus”, “Akmeņlauzis”, “Folkklubs ALA pagrabs”. Projekta informatīvais atbalstītājs Latvijas Radio 6 – LU Radio NABA.